Sunday, May 16, 2010

Strawberry Cheese Cake

Ataupun dalam bahasa melayunye Kek Keju Strawbery.

Yeah. Smalam adik aku kasik 2 paket buah strawberry. Manis tp tak mampu laa nak makan byk2..kembung perut nnt. Buah tu plak tak bley simpan lama²..nnt lebam. So, disebabkan hormon rajin sedikit byk dlm komposisi darah aku hari ni..maka...terkeluarlah cita² nak buat cheese kek. Slalu aku buat guna resepi chef wan...tp buku tu tertinggal kat ghanu..so...guna resepi chef aima jer laaa...hehehehe :P


So..ape lagi......

Here it go!!!!!!!!

Open Resepi !!

Bahan A
250gm Cream Cheese ( rm11 )
30gm buttercup
30gm gula kisar
3 biji kuning telur tak kisah gred ape.
esen vanilla


Bahan B
3 biji putih telur tak kisah gred ape
30 gram gula kisar


Bahan C
2 sudu teh tepung jagong
Buah stroberrys yg dipotong dadu


Bahan D
Biskut ape ape saje
Buttercup yang dicairkan


Bahan E
Buah stroberry yang dipotong dua.

Step 1:
1.Panaskan oven. Gunakan oven yang mempunyai api atas bawah.kalau tak,nnt cheese kek masak atas saje.
2.Sediakan loyang kek. Lapiskan dengan aluminium foil supaya nak tak mau kek lekat kat loyang.
3. Letakkan mangkuk air kat bahagian bwh.Panaskan dengan suhu 150 darjah celcius.
4. Dengan menggunakan Bahan D,hancurkan biskut apa² saja kegemaran anda didalam mangkuk. Ikut besar mana cheese kek yg anda nak buat. Kalau nak buat kek saiz standart, guna laaa satu pek biskut merry.cth biskut la. Hancurkan....pastu letak buttercup yg dicairkan.gaul sehingga boleh dikepal².
5.Kemudian, ratakan lebih kurang 1 cm tebal hancuran biskut tadi. Ni adalah based kepada cheese kek kita.Tekan kuat2 sampai rata dan padat.
6.Kemudian,masukkan loyang ini dalam oven.panaskan dlm masa 10-15 minit.

Step 2:
Dengan menggunakan mesin pengisar kek....kisar Bahan A kecuali telur sampai kembang.Ye.sampai kembang ye.Dah kembang, masukkan telur kuning satu persatu.Pastu kisar lagik sampai kembang.

Step 3:
Dengan menggunakan mesin pengisar yang telah dibersihkan, kisar Bahan B sehingga kembang.Ye..sehingga kembang dan genu okey.Nak tahu telur ni dah gebu atau tidak, bila mangkuk ditonggengkan, putih telur tu tak jatuh pown.Sila rujuk gmbr.Pastu, masukkan Bahan C . Kisar dgn perlahan sehingga stroberry tadi sedikit hancur halus.



Then, Masukkan bahan² dalam step 3 kedalam mangkuk utk bahan Step 2.Gaul dgn perlahan.

Kemudian masukkan kesemua bahan² tadi dlm loyang.Pastu letakkan stroberry yang dipotong dua diatas adunan kek tadi. Susun elok².

Pastu, tutup adunan td ngan aluminium foil dan masukkan dalam oven.Bakar selama 70 menet dgn suhu 170 darjah celcius.


Tunggu kek masak sambil menonton Nona. Chantek tul laaaa maya karin ni......:P

Note: Bila dah masak.Biarkan dalam oven utk seketika.Kek dah sejuk baru potong kay. Nak best lagik letak dlm peti sejuk :D

Kek siap!!! yummyy!!! lihat strawberry ditengah2 tu yang mencair. manis seh!!!

Selamat menchoba kawan²!!!!

6 kumbang & bunga:

Erina Asmawani said...

sedappppppppppppppppppppnyaa (T_T). terpaksa carik kat secret recipe nanti nih. Terliur dah ni.huhu

aim-a said...

ena: hehehehehehe.makan jgn tak makan :D

ciEk NiENa said...

owh, cis kek stoberi.. bley wat ni.. tapi nak wat blueberry nyer.. hehe..

Masy said...

akak lg ske klu aima buatkan pastu bg akak makan je. hahaahhaa

k.e.r.i. said...

kalu tahu aku gi serang rumoh mung.
haha

aim-a said...

cik niena:ye..boleh tukar kepada buah naga juga :D

kak masy:buleh..no problem!!!

keri:nasib baik ko tak tau.hahahaa ;P

Post a Comment

letak komen yang besh besh je taw..:D

 

Aim-A .. Happily Ever After :D. Design By: SkinCorner