Monday, March 8, 2010

Mari Menggoreng Telur Angsa

Yeah!! Kembali lagi kita di rancangan Mari Memasak bersama Chef Aima...Arini chef aima nak masak Telur Angsa Goreng Peta Australia.Kenapa Australia??Tgk je laa nnt :P Sebelum tu nak tanye..anda tahu tak ape itu Angsa? Ape?? Tak taw? kesian. Angsa adelah sejenis burung air berukuran besar. Tak tau bentuk angsa?? google sendiri laa :D

Camne nak masak telur angsa? mesti ramai yang tak taw. senang aje sebenarnye,tp kalau sape² tak reti buat...telur angsa goreng jadik sgt tak sedap rasenye..itu pesan nenek saye..so..nak goreng telur ni kne ade kebranian. sbb telur ni pekatnye lain macam sket. Camne telur ni ade kat umah saye? Tidak la saye membela angsa. Ini dibawa dr Johor...Last week kan famili sy dtg..so bwk laa telur ni sekali. Byk plak celoteh sy...jom kite mulekan sessi memasak kite :D


Memule

Amik telur angsa dlm simpanan anda

Ye..ini adelah rupe telur angse..putih dan berdaki kan saye :P

Kemudian

Basuhkan luar telur tersebut sehingga berkilat..ingat..sehingga berkilat...buang segala daki


Lihat....telur angsa dah putih melepak..

Ape?? tak dpt bayangkan saiznye mcm mane?? Ok..kita lihat perbezaannye dengan telur ayam normal saiz B.
Yay!! saye besar dan gebu kan .. kata telur angsa itu..dan juge putih...maka..gunalah SK11..hahaha :D


Ok...kite teruskan acara memasak kita....Pecahkan telur angsa itu ke dalam mangkuk yg agak besar...pastikan tidak melimpah...Kalau terer..sile gune sebelah tgn seperti sy tu..hehehee


Owh ya...telur angsa ni pekat..maka kite kne letak ayo. ayo tu tak bley byk tak bley kurang..nnt tawar...so..ayo kne letak separuh telur tu. letak ayo kosong aje. ayo sirap tak perlu.
Kite teruskan....

Potong bawang putih, bawang merah utk kasik rasa yang manis² kat telur tu...potong elok² & comel²

Kendian...keluarkan stok lada dlm peti sejuk...amik laaa sebijik dua...jgn letak semua...mau pocah appendix kang...


Potong bawang merah,putih dan lada comel²
Masukkan ke dlm campuran telur dan air tadi...bace bismillah byk²..
Pastu masukkan garam..ingat..jangan byk sgt,...masing pekok pulak nnt...letak sedang² saja :D


Sile kacau campuran tersebut dgn kasih syg sambil menyebut nama kekasih hati anda...macam saya.....cth..saye sebut...eh eh eh...rahsier :P sebok je nak taw :P





Untuk tambah perise...tambah laaa sket serbuk lada sulah putih...jenama aji shio..pastikan tak expired lagik kay.

Pastu boleh laaa panaskan kuali..letak minyak...no no no....bukan minyak biase okey...sile gune minyak bijan..baru naik bau!!!

Then..bila kuali dah panas...masukkan telur angsa yg telah digaul sebati.....lihat...chantekkan...
Lihat...chantekkan bentukkan...bulat lawa aje...kan...akan tetapi....
Teknik membalikkan telur yang sempurna amat sukar utk dilakukan. Lebih² lagi kalau telur tu besar. Tp tak mengapa...kengkadang chef dlm cite iron chef pun boleh tergeliat tangan terbalikkan telur..apatah lagik chef yang mcm saye ni...hehehe
















































Inilah Rhupanya setelah diterbalikkan...jgn main²....rase sedap taw!!!!hahahahahaha :D

Dan hiaslah macam mana yg anda nak....seperti saye ni...disebabkan lapa...letak je laaaa dlm piring..

Telur Angsa Goreng Peta Australia



Utk testimonial..sila layari fesbuk my kazen n my kazen fren..Sedap wa ckp lu!!!!

Selamat Menchoba!!!!!


13 kumbang & bunga:

Mr PenyuBiru said...

sejak ko nak kawin ni,asyik makan nasik goreng telur je ek.hahaha...

Mr PenyuBiru said...

sejak ko nak kawin ni,asyik makan nasik goreng telur je ek.hahaha...

aim-a said...

penyu:okey..next time aku masak nasik dan telur penyu goreng..hahahahahaha

Erina Asmawani said...

amboi akak..mentang2 centahati chef..asek men masak2 je eh sekarang ;)

moment said...

aku suka telur itik masak lemak..

opss! ape kaitan itik ngan angsa?? huhu

aim-a said...

ena: hahaha...tp sy kn slalu masak juge....masak sesuke hati..hehee :P

moment: errr...sepupu kot :P

Sharif John said...

Terima kasih untuk info

aim-a said...

john:pernah makan tak??

Super Nia Hana said...

ekekekekek
kelakar la aim-ma..
telur pecah berderai siap tunjuk besh!
ahahahaha

*~ aRaBeLLa ~* said...

ekselen bentuk telur goreng ostrolia ko...wakakkaka....

Monkey D Luffy said...

ala. senang jer tu

speedrider said...

aku lagi terer masak telur dadar tu tau...

aim-a said...

ni telur dadar angse taw....bukan seperti biase...hihihi

Post a Comment

letak komen yang besh besh je taw..:D

 

Aim-A .. Happily Ever After :D. Design By: SkinCorner